Amirt itt szt emelek, az nem a koncentrci. Az nem fontos. Sok meditatv technika koncentrcira neveli mvelit, de gyantok azok kapcsn valamit. Azok erszakot hordoznak, s rendszeresen magukban foglalnak a mr meglv mellett tovbbi programozottsgot s kondicionltsgot. Amirt szt emelnk, az a tudatosts, ami nem azonos azzal, hogy koncentrlj. A koncentrci egy reflektor kvje, pontfny. Mindenre nyitott vagy, ami bekerl tudatod hatkrbe. Ez utbbi csak akkor nem eltrthet, amikor gyakorlod a tudatostst. Amikor megjelenik a tudatosts, akkor nincs tbb semmifle figyelemelterels, minthogy mindig tudatban vagy, brmi trtnjk is.
Tegyk fel, hogy azokat a fkat nzem, s aggdom. Eltereldhetek? Igen, de csak akkor, ha a fkra akarok koncentrlni. m ha tudatban vagyok, hogy egyttal aggdom is, az messze nem figyelemelterels. Csupn annak kell tudatban lenned, hogy merre jr a figyelmed. Amikor brmi a fonkjra fordul, vagy brmi kellemetlen trtnik, azonnal vatos leszel. Valami baj van!
Mihelyt brmilyen negatv rzs jelentkezik, azonnal riadt fjsz, kszltsgben vagy. Hasonlatos vagy a gpkocsi vezetjhez.
Mint mr emltettem, Avilai Szent Terz azt mondta, hogy t Isten abban a kegyben rszestette, hogy elhalvnyult az nmagval val azonosulsa. Hallani gyerekeket, akik beszde hasonl rtelm. Egy ktves gyerek gy beszl: "Tomika ma megette a reggelijt."
Nem mondja, hogy "n", noha Tomika. Azt mondja: "Tomika". Harmadik szemlyben. A misztikusok reznek gy. Bennk elhalvnyult az nmagukkal val azonosulsuk, s elrtk a bkt.
Ez volt az a kegy, melyrl Szent Terz beszlt. Ez az "n", amelynek kikutatsra a Kelet misztikus mesterei szntelenl buzdtjk az embereket. s a Nyugat mesterei is! s kzttk tallod Eckhart mestert is. Buzdtjk az embereket az "n" kikutatsra.
CMKK
A fontos dolog nem az, hogy megtudjuk, ki az "n", vagy mi az "n". Ez sohasem fog sikerlni.
Nincsenek szavak a lersra. A fontos dolog az, hogy vlj meg a cmkktl. Amint azt a Zen japn mesterei mondjk: "Ne keresd az igazsgot; csupn mellzd a vlemnyedet." Vlj meg a teriidtl; ne keresd az igazsgot. Az igazsg nem olyasmi, amit keresel. Megtudod, ha feladod a makacs kitartst nzeteid mellett. Itt is valami hasonl trtnik. Ha megvlsz a cmkktl, megtudod. Mit rtek cmkn? Minden cmkt, amelyet felfogni kpes vagy - kivtel taln az, hogy "emberi lny". Emberi lny vagyok. Amit ez jelent, az helytll, ugyanakkor nem valami sokatmond. De amikor azt mondod: "Sikeres vagyok", az rltsg. A siker nem rsze az "n"- nek. A siker olyasmi, ami megjn s elmegy; ma taln itt van, holnap pedig mr el is tnt. Ez nem az "n". Amikor azt mondtad: "sikeres voltam", tvedsben leledzettl; fejest ugrottl, almerltl a sttbe. Azonostottad nmagadat a sikerrel. Ugyanilyen dolog, amikor azt mondtad: "bukott ember vagyok, gyvd vagyok, zletember vagyok". Tudod, mi trtnik veled, ha azonosulsz ezekkel a dolgokkal? Ragaszkodni fogsz hozzjuk, rettegsz majd, hogy ezek darabokra eshetnek, s ez az, ahol belp a szenvedsed. Ezt rtettem, amikor korbban azt jeleztem neked: "Ha szenvedsz, akkor mg mindig szunnyadsz." Akarod egy jelt annak, hogy szunnyadsz? me: Szenvedsz. A szenveds annak a jele, hogy nincs kapcsolatod az igazsghoz.
Avgett adatik neked a szenveds, hogy esetleg kinyisd a szemedet az igazsgra, hogy felfogd, hogy a vilgban valahol ott a tveds, ott a valtlansg, mint ahogy azrt adatik neked fizikai fjdalom, hogy megrtsd, hogy a vilgon ltezik baj s betegsg. A szenveds arra mutat, hogy valahol tveds van. A szenveds akkor jelenik meg, amikor sszetkzl a realitssal. Amikor az illziid sszetkzsbe kerlnek a realitssal, amikor tvedseid tkznek az igazsggal, akkor szenvedst rzel. Msklnben nincs szenveds.
AKADLYOK A BOLDOGSG TJBAN
Amit mondani kszlk, az kicsit nagykpnek hangzik majd, de igaz. Taln az leted legfontosabb pillanata az, amely most kvetkezik. Ha ezt fel tudnd fogni, megragadnd a tudatra breds titkt. rkre boldog lennl. Soha tbb nem lennl boldogtalan. Semmi nem brna olyan ervel, hogy ismt srtsen. Valban gy gondolom: semmi. Olyan ez, mint mikor fekete festket szrsz a levegbe; a leveg szennyezstl mentes marad. Sohasem fested a levegt feketre. Brmi trtnjk is veled, tiszta maradsz. Megmarad a bkd. Vannak emberi lnyek, akik mr megvalstottk azt, amit n humn ltnek nevezek. Nem azt az rtelmetlensget, hogy valaki egy bbu, akit erre meg arra rngatnak, aki hagyja, hogy az esemnyek vagy ms emberek megmondjk neki, miknt rezzen. Kezded mr rezni, s azt mondod, hogy az ilyen ember sebezhet. Ha! n pedig azt mondom r, hogy bbu. Bbu akarsz lenni? Nyomj meg egy gombot, s lehangoldsz; tetszik ez neked? De ha nem vagy hajland azonosulni ama cmkk egyikvel sem, aggodalmaid nagy rsze megsznik.
Ksbb beszlnk majd a betegsg s hall keltette flelemrl, de rendszerint amiatt aggdsz, mi trtnik majd a karriereddel. Egy jelentktelen kis zletember, tvent ves, srt kortyolgat valahol egy brban, s azt motyogja: "Nzd meg az osztlytrsaimat, nekik valban sikerlt."
Ez az idita! Mit rt azon, hogy "nekik sikerlt"? Megjelent a nevk az jsgban. Ezt nevezed gy, hogy sikerlt nekik? Egyikk egy vllalat elnke; a msik a Legfelsbb Brsg elnke; valaki ms pedig emez lett, vagy amaz. Majmok egytl egyig.
Ki hatrozza meg, mit jelent sikeresnek lenni? Ez a bolond trsadalom! A trsadalom f < igyekezete az, hogy a trsadalmat betegsgben tartsa! s minl elbb rjssz erre, annl jobb. Betegek, egytl egyig mindegyikk. Flcduls eszelsk, rltek.
Az elmegygyintzet elnke lettl, s bszke vagy r, noha az semmit sem jelent. Annak, hogy valaki egy vllalat elnke, semmi kze sincs ahhoz, hogy sikeres-e az letben. Hogy valakinek sok pnze van, annak semmi kze sincs ahhoz, hogy sikeres-e az letben. Akkor vagy az letben sikeres, amikor tudatra bredtl! Akkor nem kell senkitl sem bocsnatot krned, senkinek nem kell semmit sem elmagyarznod. Ftylsz arra, hogy brki mit gondol rlad, mit mond rlad. Nincsenek aggodalmaid, boldog vagy. Ez az, amit sikeresnek nevezek.
Van-e j llsod, hres vagy-e, nagy tekintlyed vane? Ezeknek semmi kzk sincs a boldogsghoz vagy a sikerhez. Semmi! Teljesen irrelevns. Iszogatja a srt, s mindssze azrt aggdik, hogy valjban mit gondolnak majd rla a gyerekei, mit a szomszdai, mit gondol majd rla a felesge. Hress kellett volna vlnia?! Trsadalmunk s kultrnk ezt vsi az agyunkba jjel-nappal. Vannak emberek, akiknek sikerlt. Mi sikerlt nekik? Nevetsges tkfilkt csinltak magukbl, mivel minden energijukat olyan dolog megszerzsre fordtottk, ami rtktelen. Rettegnek, zavartak, bbuk, mint a tbbiek. Nzd, mily peckesen, milyen kidllesztett mellel mennek a sznpad egyik oldalrl a msikra. Nzd, mennyire kiborulnak attl, ha foltos lesz az ingk. Ezt hvod sikernek? Nzd, mennyire megrmti ket, hogy a kiltsok szerint esetleg majd nem vlasztjk meg jra ket. Ezt hvod sikernek? Kontroll alatt vannak, manipulljk ket. Boldogtalan emberek, nyomorult, sznalomra mlt emberek. Nem lvezik az letet. rksen feszltek s aggdnak. Ezt nevezed emberinek? s tudod, mirt trtnik mindez? Csupn egy ok: azonosultak valamifle cmkvel. Azonostottk az "n"-t a pnzkkel, az llsukkal vagy a foglalkozsukkal. Ez a hibjuk.
Hallottl arrl az gyvdrl, aki kapott egy szmlt egy vzvezetk-szereltl? gy szlt a szerelhz: "Hoh! n ktszz dollros rabrt szmolt fl nekem. Ekkora pnzt n gyvdknt nem keresek." A szerel azt vlaszolta: "n sem kerestem ekkora pnzt, amikor gyvd voltam." Lehetsz vzvezetk-szerel, gyvd vagy zletember, vagy pap, de ez nem rinti az alapvet "n"-t. Nem rint tged. Ha holnap megvltoztatom a foglalkozsomat, az olyan, mintha alsnemt cserlnk. rintetlen vagyok, nem rint engem. Azonos vagy az alsnemddel? Azonos vagy a neveddel? Azonos vagy a foglalkozsoddal? Ne azonosulj velk! Ezek jnnek s elmennek.
Amikor valban megrted ezt, tbb nem rintenek tged a brl megjegyzsek. Nem rint sem hzelgs, sem knyrgs. Mirl is beszl valaki, amikor azt mondja: "Nagyszer fick vagy"? A "magam"-rl beszl, nem az "n"-rl. Az "n" nem nagy, nem kicsi. Az "n" nem sikeres, nem kudarcos. Az egyike sem ezen cmkknek. Ezek a dolgok jnnek s elmennek.
Ezek a dolgok a trsadalom alkotta ismrvektl fggnek. Ezek a dolgok a kondicionltsgodtl fggnek. Ezek a dolgok attl fggnek, hogy az, aki ppen beszl hozzd, milyen hangulatban van. Ennek semmi kze sincs az "n"-hez. Eme cmkk egyike sem az "n". A "magam" ltalban nz, esztelen, gyerekes; egy hatalmas nagy szamr. gy teht, amikor azt mondod:
"szamr vagy", azt mr vek ta tudom. A kondicionlt self! Ht mire szmtottl? Mr vek ta tudom. Mirt azonosulsz azzal? Bolond! Az nem az "n". Az a "magam".
Akarsz boldog lenni? A szakadatlan boldogsg ok nlkli. Az igaz boldogsg ok nlkli. Nem tehetsz engem boldogg. Nem vagy a boldogsgom. Azt krded a tudatra bredettl: "Mirt vagy boldog?" s a tudatra bredt ember azt vlaszolja: "Mirt ne?"
A boldogsg a mi termszetes llapotunk. A boldogsg a kisgyerekek termszetes llapota, ez a kirlysg az vk, amg meg nem fertzi s be nem szennyezi ket a trsadalom s a kultra butasga. Semmit sem kell tenned azrt, hogy megszerezd a boldogsgot, mivel a boldogsg nem megszerezhet. Tudja-e valaki, hogy mirt nem? Mert az mr a mink. Hogyan is lehetne megszerezni azt, ami mris a mink? Ht akkor mirt nem gyakoroljtok? Mert meg kell vlnotok valamitl. Tl kell adni az illzikon. Annak rdekben, hogy boldogok legyetek, nem kell semmit sem beszereznetek; hanem meg kell vlnotok valamitl. Az let knny, az let csodaszp. Csak az illziitok irnt kemny, az ambciitok irnt, a mohsgotok irnt, a svrgsaitok irnt. Tudod, honnan valk ezek a dolgok? Onnan, hogy azonosultl mindenfle cmkvel.
NGY LPS A BLCSESSGHEZ
Az els dolog, amire szksged van, az az, hogy rintkezsbe kerlj a negatv rzseiddel, amelyek ltt nem is gyantod. Rengeteg embernek vannak negatv rzsei, melyekrl mg csak nem is tudnak. Rengeteg ember depresszis, s mg csak nem is tud rla. Csupn akkor rtik meg, hogy mennyire depresszisok voltak, amikor megismerik, hogy mi az rm. Nem lehet olyan rkos betegsget kezelni, melynek ltt mg fel sem dertettk. Nem irthatod ki a fldeden a gabonafrgeket, ha azok ltezsrl mg csak nem is tudsz. Az els dolog, amire szksged van, ez: lgy tudatban negatv rzseidnek. Miflknek? Pldul a komorsgnak.
Komorsgot s mlabt rzel. nmegvetst s bntudatot rvel. gy rzed, hogy az let cltalan, hogy nincs semmi rtelme; sajg rzelmeid vannak, idegesnek, feszltnek rzed magad. Elszr ezekkel az rzsekkel kerlj kapcsolatba.
A msodik lps annak megrtse, hogy az rzs benned van, nem a valsgban. Ez annyira magtl rtetd dolog, de gondolod, hogy az emberek tudjk? Nem tudjk, hidd el nekem. Doktori fokozatuk van, az egyetemek els emberei, de ezt mg nem rtettk meg. Mg azt sem tantottk meg nekem, hogyan ljek az iskolban. Mindenfle msra tantottak. Amint azt egy frfi megjegyezte: "Igen j oktatst kaptam. vekbe telt, amg kihevertem." Tudod, ez az, amit a spiritualits jelent; a megtanult dolgok elfelejtse. Elfelejteni azokat az cska dolgokat, amelyekre tantottak.
A negatv rzsek benned vannak, nem a valsgban. Add fel a prblkozsokat a valsg megvltoztatsra! Ez rltsg! Hagyj fel prblkozsaiddal a msik ember megvltoztatsra.
Minden idnk s energink annak prblgatsval telik, hogy kls krlmnyeken vltoztassunk, vltoztatni akarunk a felesgnkn, a frjnkn, a fnknkn, az ellensgnkn, a bartunkon s mindenki mson. Semmin sem kell vltoztatnunk. Benned vannak a negatv rzsek. Tged a vilgon senkinek sincs hatalma boldogtalann tenni. Nincs olyan esemny a vilgon, amelynek hatalmban llna tged zaklatni vagy srteni. Nincs ilyen esemny, kondci, helyzet vagy szemly. Ezt senki sem mondta neked; az ellenkezjt mondtk neked. Ezrt leledzel abban a lelki sszevisszasgban, amelyben nyakig lsz most. Ezrt szunnyadsz. Sohasem mondtk ezt neked. Pedig ez magtl rtetd.
Ttelezzk fel, hogy egy pikniket elmos az es. Ki tpll negatv rzelmet? Az es avagy te? Mi okozza a negatv rzelmet? Az es, vagy a reakcid? Amikor bevered a trdedet az asztalba, nincs semmi problma az asztallal. Azon buzglkodik, hogy az legyen, amiv alkottk - egy asztal. A fjdalom a trdedben van, nem az asztalban. A misztikusok szakadatlanul gyzkdnek minket arrl, hogy a valsggal minden rendben van. A valsg nem problematikus. A problmk csupn az emberi elme szlemnyei. Hozztehetjk: a szunnyad, bolond elme szlemnyei. A valsg nincs tele problmkkal. Ha eltvoltand az emberi lnyeket errl a bolygrl, az let folytatdnk, tovbbra is lteznk a termszet minden tnemnyessge s erszakossga. Hol lenne a problma? Sehol. Magad alkottad a problmt. Magad vagy a problma. Azonosultl a "magam"-mal, ez a problma. Az rzs benned van, nem a valsgban.
A harmadik lps: Sohase azonosulj ezzel az rzssel. Ennek semmi kze sincs az "n"-hez. A self lnyege nem ennek alapjn definiland. Ne mondd azt: "Depresszis vagyok." Ha azt akarod kifejezni: "A dolog depresszis", az ellen semmi kifogsom. Ha azt akarod mondani, hogy jelen van a depresszi, az rendjn van; ha azt akarod mondani, hogy a komorsg jelen van, az rendjn val. De az nem, hogy "n komor vagyok". nmagadat az rzs alapjn definilod.
Ez az illzid; ez a hibd. A fj rzsek, a depresszi jelen vannak, ht hadd legyenek, hagyd magukra azokat. Elmlnak majd. Minden elmlik, minden. A boldogsghoz semmi kzk sincs a depressziidnak s rmldzseidnek. Azok az inga kilengsei. Ha arra vrsz, hogy valami feldobjon, vagy kellemes izgalommal tltsn el, szmts depresszira. Ez a kbtszered.
Akarod? Szmts arra, hogy msnapos leszel. Az inga az egyik oldalrl a msikra lendl. Ennek semmi kze sincs az "n"-hez; nincs kze a boldogsghoz. Az a "magam". Ha ezt emlkezetedben tartod, ha ezt ezerszer elismtled nmagadnak, ha ezt a hrom lpst ezerszer vgigprblod, elred a boldogsgot. Lehetsges, hogy mg hrom prblkozsra sem lesz szksged, s elred. Nem tudom; erre nincs szably. De ismteld meg ezerszer, s leted legnagyobb felfedezst teszed. Pokolba az alaszkai aranybnykkal! Mihez kezdesz majd azzal az arannyal? Ha nem vagy boldog, nem tudsz lni. Aranyat talltl? Min vltoztat ez? Kirly vagy; herceg vagy. Szabad vagy; elfogadnak-e, vagy visszautastanak, tbb nem rdekel, egyre megy, mindegy. A pszicholgusok azt mondjk neknk, hogy igen fontos a valakihez tartozs rzse. Halandzsa! Mirt akarsz brkihez is tartozni? Ez tbb nem szmt.
Egyik bartomtl hallottam, hogy van egy afrikai trzs, amelyben hallbntetsnek szmt a kikzsts. Ha tged kirgnnak New Yorkbl, vagy brhonnan, ahol lsz, nem halnl bele. Hogyan lehet, hogy az afrikai trzs tagja meghal, ha kikzstik? Mert osztozik az emberi termszet mindennapos butasgban. Azt hiszi, nem lesz kpes lni, ha nem tartozik valakihez. < Mennyire mskpp van ez a legtbb emberrel, ugye? Hiszi, hogy szksges valakihez tartozni.
Pedig nincs szksged arra, hogy brkihez, brmihez, brmely csoporthoz tartozz. Mg szerelmesnek sem kell lenned! Ki mondta neked az ellenkezjt? Amire szksged van, az a szabadsg. Amire szksged van, az: szeretetet adni. Ez az; ez a valdi termszeted. De amit nekem mondasz, az valjban az, hogy kvnatos akarsz lenni. Azt akarod, hogy megtapsoljanak, hogy vonz lgy, hogy az sszes kis majom fusson utnad. Elvesztegeted az letedet. bredj fel! Erre nincs szksged. Sugrz boldogsgban lhetsz nlkle.
A trsasgodhoz tartozk nem rlnek majd ezt hallva, mert rmletet keltesz, amikor kinyitod a szemedet, s mindezt megrted. Hiszen hogyan lehetne kontroll alatt tartani egy olyan embert, mint amilyenn vltl? Egy olyan embernek nincs szksge senkire; nem fenyegeti mr emberek kritikja; nem trdik azzal, mit gondolnak rla msok, sem azzal, hogy mit mondanak rla msok. Elvgta ezeket a hrokat; nem lehet tbb zsinron rngatni, mint egy bbut. Ez rmletet kelt. "Meg kell teht szabadulnunk tle. Igazat beszl; nem fog rajta a flelem; megsznt emberinek lenni." Emberi! Nzd csak! Most lett emberi lny, vgre! Kitrt a rabszolgasgbl, kitrt msok brtnbl.
Semmifle esemny nem igazol negatv rzelmet. Nincs a vilgon olyan helyzet, amely negatv rzelmet igazol. Minden misztikusunk rekedtre srta magt afeletti igyekezetben, hogy ezt elmondja neknk. De senki sem figyel oda. A negatv rzs benned van. A hinduk szent knyve a Bhagavad-Gita, melyben Krisna Isten gy szl Arjunhoz: "Vesd bele magad a csata srjbe, s {ugyanakkor} tartsd a szvedet az Isten ltusz alak lbnl."(V. BhagavadGita 8,7) Csodlatos mondat.
Semmit sem kell tenned a boldogsg elrsrt. Eckhart, a nagy tantmester, csodlatosan fejezte ki magt: "Nem az a folyamat segt Istenhez, amely llandan hozzad valamit a lelkedhez, hanem az, amely llandan kivon belle." {rtsd: kireseds, megszabaduls a szemttl.} Nem tenned kell azrt, hogy szabad legyl, hanem fel kell rte adnod valamit. s akkor szabad vagy.
Errl jut eszembe a skt rab, aki alagutat sott a brtn fala alatt, s megszktt. Egy iskola udvarn jn a felsznre, ahol gyerekek jtszanak. Termszetes, hogy - amint kimszik az alagtbl - nem tudja tovbb trtztetni magt, ugrl s sr rmben: "Szabad vagyok, szabad vagyok! Nekem nyolc, hogy hol vagyok, f, hogy szabad vagyok!" A kzelben ll egy kicsi lny, szemrehny pillantst vet a sktra, s gy szl: "Nyolc? az semmi! Nekem kilenc."
A negyedik lps: Hogyan vltoztass a dolgokon? Hogyan vltoztass magadon? E lps megttelhez sok dolgot kell megrtened, helyesebben csupn egyet, amely sokflekppen fejezhet ki. Kpzeld el, amint egy beteg felkeresi az orvost, s eladja a panaszt. Az orvos gy szl: "Rendben van, megrtettem a tneteit. Tudja, mit teszek? Gygyszert rok az n szomszdja szmra!" Mire a beteg: "Ksznm, doktor r, mris sokkal jobban rzem magam."
Ht nem abszurd? De mindnyjan ezt tesszk. Aki szunnyad, mindig azt hiszi, hogy jobban rzi majd magt, ha a rajta kvl ll emberek kzl valaki megvltozik. Szunnyadsz, teht szenvedsz, de azt gondolod: "Milyen csods lenne az let, ha valaki ms megvltozna; milyen csods lenne az let, ha a szomszdom megvltozna, ha a felesgem megvltozna, a fnkm megvltozna."
Mindig azt akarjuk, hogy valaki ms megvltozzon, s ezltal jl rezhessk magunkat. De tvillant-e az agyadon valaha is a gondolat, hogy vltozzon br meg a felesged vagy a frjed, mit eredmnyez az szmodra? Ugyangy tmadhat, sebezhet vagy, mint korbban; ppen annyira ostoba vagy, mint korbban; ugyangy szunnyadsz, mint korbban. Te vagy az, akinek vltoznia kell, akinek gygyszerre van szksge. Makacskodsz: "Akkor rzem jl magam, ha a vilg j." Tveds! A vilg j, mivel jl rzem magam. Ez az, amit minden misztikus jra s jra megismtel.
A VILGGAL MINDEN RENDBEN VAN
Amikor tudatra bredsz, amikor rted, amikor ltod, akkor a vilg kezd helynval lenni.
rksen zaklat minket a gonosz problmja. Van egy megkap trtnet egy kisfirl, aki a folyparton stl. Lt egy krokodilt, aki belegabalyodott egy hlba. Azt mondja a krokodil:
"Sznj meg engem, s szabadts ki, krlek! Taln nem biztat a klsm, de tudod, nem tehetek rla. Ilyennek vagyok teremtve. De brmilyen is a klsm, a szvem rz anyai szv. Kijttem ma reggel, hogy enni adhassak a kicsinyeimnek, s ebbe a csapdba estem." A fi azt feleli: "Ha segtenk neked kiszabadulni a csapdbl, megragadnl s meglnl." Krdezi a krokodil:
"Gondolod, hogy az n jtevmmel s szabadtmmal ilyet tennk?" Meggyzi teht a fit, aki leveszi rla a hlt, a krokodil pedig mris megragadja. Az llkapcsok kztt vergd fi azt mondja: "Ezt kapom ht a j tettrt cserbe." A krokodil pedig gy vlaszol: "Ne vedd szemlyeskedsnek, fiam, ilyen a vilg, ez az let trvnye." Mivel a fi vitatja ezt, a krokodil felajnlja: "Meg akarsz krdezni valakit, hogy gy van-e?" A fi lt egy fa gn lni egy madarat, s odaszl hozz: "Te madr! Igaz az, amit a krokodil llt?" A madr azt vlaszolja: "Igaza van a krokodilnak. Nzz meg engem. Elesget hoztam a minap a fikimnak. Kpzeld, micsoda szrny ltvny fogadott: ltnom kellett, amint egy kgy mszik fel a fra, egyenesen a fszek fel. Semmit sem tehettem. Felfalta a kicsinyeimet, egyiket a msik utn. Hasztalan svltttem s kiltottam. Igaza van a krokodilnak, ez az let trvnye, gy mkdik a vilg."
"Na ltod!" - szlt a krokodil. De a fi azt krte: "Hadd krdezzek meg mst is." "Rendben van - vlaszolta a krokodil -, csak rajta." Egy reg szamr baktatott a foly partjn. "Szamr!" - szlt hozz a fi. "Ezt mondja a krokodil. Igaza van?" A szamr pedig vlaszol: "A krokodilnak nagyon is igaza van. Nzz meg engem! Egsz letemben dolgoztam, rabszolgaknt szolgltam a gazdmat, s ppen csak ennem adott. Most, hogy megregedtem, s nem veszi hasznomat, most elcsapott otthonrl, itt kborlok a dzsungelban, vrva, hogy valamely vadllat rm ugrik, s vget vet az letemnek. A krokodilnak igaza van, ez az let trvnye, gy mkdik a vilg." "Ltod!" - szlt a krokodil. "Gyernk!" A fi arra krte: "Adj mg egy eslyt nekem, egy utols lehetsget! Hadd krdezzek meg mg valakit. Emlkszel, n milyen j voltam hozzd?" A krokodil beleegyezett: "Rendben van, ez az utols eslyed." A fi meglt egy arra ugrl nyulat, s azt krdi tle: "Nyuszi! Igaza van a krokodilnak?" A nyl lekuporodik a htsjra s krdezi a krokodilt: "Ezt mondtad ennek a finak?" "Igen" - vlaszolja az. "Vrjunk csak!" - mondja a nyl. "Ezt meg kell beszljk." "gy bizony!" - vlaszolja a krokodil. A nyl pedig folytatja:
"Hogyan vitathatnnk meg, hiszen a fit a fogaid kzt tartod. Engedd el, hadd vegyen is rszt a vitban." Azt feleli a krokodil: "gyes vagy, valban. Mihelyt eleresztem, a fi elszkik." Mire a nyl: "Azt hittem, tbb eszed van. Ha a fi megprbl elfutni, a farkad egyetlen csapsval meglheted." "ll az alku!" - mondta a krokodil, s eleresztette a fit. Abban a pillanatban, hogy a fi kiszabadul, a nyl rkilt: "Fuss!" s a fi fut s megmenekl. Krdi tle a nyl:
"Szereted a krokodilhst? A faludbeli emberek nem rlnnek egy j lakomnak? Valjban nem szabadtottad ki a krokodilt; testnek nagy rsze mg mindig a hlban van. Mirt nem msz a faluba, s hvsz meg mindenkit egy bankettra?" A fi pontosan ezt is teszi. Elmegy, s kihvja a falu aprajt-nagyjt. Jnnek is baltkkal, rudakkal s lndzskkal, s meglik a krokodilt. Jn velk a fi kutyja is, s amikor megltja a nyulat, ldzbe veszi, elkapja, s torkon ragadja. A fi tl ksn r oda, s amint ltja a nyl hallt, gy szl: "Igaza volt a krokodilnak: ilyen a vilg, ez az let trvnye."
Nincs rv, amely magyarzatot adna a vilg sszes szenvedsre, gonoszsgra, gytrelmre, rombolsra s mohsgra! Ezeket sohasem tudod megmagyarzni. Jtszadozhatsz a vallsi s ms formulkkal, de soha nem tudod majd megmagyarzni. Mivel az let misztrium, ami azt jelenti, hogy a gondolkod elmddel nem leled rtelmt. Emiatt fel kell bredned, s akkor hirtelen rdbbensz majd, hogy a valsg nem problematikus, te vagy a problma.
ALVAJRS
A szent iratok mindig utalnak erre, de sohasem fogsz rteni egy szt sem abbl, amirl ezek az rsok szlnak, amg fel nem bredsz. A szenderg emberek olvassk a szent iratokat, s azok alapjn keresztre fesztik a Messist. Tudatra kell bredned, hogy a szent iratok tartalmt megrthesd. Amikor valban felbredsz, ezek rtelmet nyernek. Miknt a realits is, de soha nem leszel kpes ezt szavakba nteni. Ehelyett inkbb cselekedni szeretnl? De mg ez esetben is meg kell bizonyosodni arrl, hogy nem pusztn a negatv rzseidtl megszabaduland veted magad akciba. Sokan csak azrt vltanak t a cselekvsre, hogy a dolgokat mg rosszabb tegyk. Nem a szeretet mozgatja ket, a negatv rzseikbl indulnak ki. Bntudatbl, haragbl, gylletbl indulnak ki; az igazsgtalansg rzetbl vagy ms efflbl. Tenmagad "lnyrl" kell bizonysgot szerezned, mieltt akciba lendlsz. Mieltt cselekszel, meg kell bizonyosodnod arrl, hogy ki vagy te {pontostsunk: mi lakik benned}. Sajnos, az akciba lendl nem-tudatos emberek egyszeren helyettestik egyik kegyetlen dolgot a msikkal, egyik igazsgtalansgot a msikkal. gy szokott ez trtnni. Eckhart mester azt mondja: "Nem a cselekedeteid rvn dvzlsz (bredsz majd tudatra; brmilyen szval illetheted), hanem a lnyed ltal. Nem annak alapjn tltetsz majd meg, amit teszel, hanem annak alapjn, ami vagy." Mi abban a j szmodra, ha enni adsz az hezknek, inni adsz a szomjazknak, vagy rabokat ltogatsz a brtnben?
Emlkezzl Pl mondsra: "Ha testemet tzhallra sznom, ha sztosztom az egsz vagyonomat, hogy enni adjatok a szegnyeknek, s nincs bennem szeretet..." (V.: Pl 1 Kor. 13, 3.) Nem a cselekedeteid szmtanak, hanem a lnyed. Akkor akciba lendlhetsz. Taln megteszed, taln nem. Amg tudatra nem bredtl, addig nem dntheted el. Sajnos, minden hangsly a vilg megvltoztatsra sszpontosul, s igen kevs hangslyt kap a tudatra breds.
Amikor tudatra bredsz, tudod majd, mit tegyl vagy ne tegyl. Merthogy a misztikusok kztt van nhny nagyon klns. Jzushoz hasonlan, aki valami ilyesmit mondott: "Nem azokhoz az emberekhez kldettem; arra szortkozom, amit ppen most tennem kell.
Taln ksbb." (V. Lk 4, 43.) Egyes misztikusok hallgatnak. Rejtlyes mdon, nhnyan kzlk nekelnek. Nhnyan kzlk szolglatot vllalnak. Sohasem rtjk ket teljesen. Maguk alkotjk trvnyeiket; pontosan tudjk, mit kell tenni. "Vesd bele magad a csata srjbe, s tartsd a szvedet az Isten ltusz alak lbnl" - mint azt mr korbban mondtam nektek.
Kpzeld azt, hogy rosszul rzed magad, s piszok hangulatban vagy, s valami csodlatos vidken vezetnek keresztl. A vidk gynyr, de nem vagy abban a hangulatban, hogy brmit is meglss. Nhny nap mlva ugyanazon helyen jrsz, s azt mondod: "Egek! Mi volt velem, hogy nem vettem mindezt szre?" Minden gynyr lesz, amikor megvltozol. Vagy nzed a fkat s a hegyeket az ablakokon t, amelyek mg nedvesek a vihartl, minden elmosdottnak, alaktalannak ltszik. Ki akarsz menni, oda, a helysznre, hogy megvltoztasd a fkat, megvltoztasd a hegyeket. Vrjunk csak, vizsgljuk meg az ablakot. Amikor a zivatar albbhagy, s elll az es, kinzel az ablakon, azt mondod: "Mennyire msnak ltszik minden." A dolgokat s az embereket nem olyannak ltjuk, mint amilyenek azok, hanem olyannak, mint amilyenek mi vagyunk.
Ezrt, amikor kt ember megnz valamit vagy valakit, kt klnbz reakcit kapunk. A dolgokat s az embereket nem olyannak ltjuk, mint amilyenek, hanem olyannak, mint amilyenek mi vagyunk.
Emlkszel a szentrsnak arra a mondatra, mely szerint minden jra fordul azok szmra, akik szeretik Istent? (V. Rm 8, 28.) Amikor vgl tudatra bredsz, tbb nem prblkozol azzal, hogy elidzd j dolgok ltrejttt. Hirtelen megrted, hogy minden, ami veled trtnik, j. Gondolj azokra az emberekre, akikkel lsz, akiket meg akarsz vltoztatni. Kedvetlennek, tapintatlannak, lnoknak, megbzhatatlannak vagy ms efflnek tallod ket. De amikor ms vagy, k is msok lesznek. Ez egy csalhatatlan s csodatv kra. Azon a napon, amikor ms vagy, k is mss vlnak. s te is msnak ltod majd ket. Aki korbban rettentnek ltszott, most egyszerre ijedtnek tnik. Aki korbban durvnak ltszott, az most egyszerre ijedtnek tnik. Hirtelen-vratlan senkinek sem ll tbb hatalmban tged megsrteni. Senkinek sincs hatalma nyomst gyakorolni rd.
Valahogy gy nz ki a dolog: egy knyvet hagysz az asztalon, n pedig felkapom s azt mondom: "llandan rm tukmlod ezt a knyvet. Vagy az a ktelez, hogy felvegyem, vagy az, hogy ne." Az emberek oly szorgosan vdolnak mindenki mst, hibztatnak mindenki mst, hibztatjk az letet, hibztatjk a trsadalmat, hibztatjk a szomszdjukat. Aki ezen az ton megy, az sohasem vltozik majd meg; folytatni fogja majd a rmlmot, sohasem bred fel belle. Hozd mkdsbe ezt a programot, ezerszer, ha kell:
(a) azonostsd magadban a negatv rzelmeket;
(b) rtsd meg, hogy azok benned vannak, nem a vilgban, nem a kls realitsban;
(c) ne tekintsd azokat az "n" elemi, alapvet rsznek; ezek a dolgok jnnek s tvoznak;
(d) rtsd meg, hogy amikor megvltozol, minden megvltozik.
A VLTOZS MINT TREKVS
Ez a dolog mg mindig nagy krds szmunkra. Teszek-e brmit is, hogy megvltozzam?
Nagy meglepetsem van szmodra, egy sereg j hr! Nem kell tenned semmit sem. Annl rosszabb, minl tbbet teszel. Megrteni! Csak ennyit kell tenned. Gondolj valakire, akivel egytt lsz vagy dolgozol, valakire, akit nem szeretsz, aki negatv rzseket kelt benned. Hadd segtsek megrteni, mi is trtnik.
Elsknt azt kell megrtened, hogy a negatv rzs benned van. Te vagy felels a negatv rzsrt, nem a msik ember. A helyedben valaki ms tkletesen hbortatlan lenne, knnyen venn a msik ember jelenltt, egyikk sem lenne mesterklt. Te {mg} az vagy.
Most rts meg mg egy dolgot, mgpedig azt, hogy kvetelzl. Elvrssal vagy e fel az ember fel. Fel tudod fogni ezt? Akkor mondd ennek az embernek: "Nincs jogom brmit is elvrni ntl." Amint ezt kimondod, megvlsz az elvrsodtl. "Nincs jogom, hogy ntl brmit elvrjak. , megvdem majd magam az n tetteinek kvetkezmnyeitl, az n hangulattl vagy brmitl, de nnek szabad az tja, amit magnak vlaszt, azz lehet. Nincs jogom, hogy ntl brmit elvrjak."
Figyeld, mi trtnik veled, amikor ezt megteszed. Ha ezek kimondsa sorn ellenlls mutatkozik - egek! - oly sok mindent felfedezel majd a "magam"-rl. Engedd el a benned lv dikttort, engedd el a zsarnokot! Azt hitted, aranyos kis galamb vagy, ugye? De n zsarnok vagyok, s te is az vagy. Varici a "szamr vagyok, szamr vagy" tmra. Dikttor vagyok, dikttor vagy. n akarom a te letedet kormnyozni, pontosan megszabva az elvrsokat, hogy milyen viselkedst vrok el tled. s j lesz engedelmeskedned, vagy klnben negatv rzelmekkel bntetem magam. Emlkezz, mit mondtam neked: mindenki holdkros.
Egy n beszmolt nekem arrl, hogy kiemelked tanulmnyi s sportteljestmnyrt a fia kitntetst kapott a kzpiskolban. Az anya rlt a fia rmnek, de csaknem engedett a ksztetsnek, hogy azt mondja neki: "Ne lgy diadalittas, mivel a kitntets magasra emel, ahonnan lebukfencezel majd, ha mr nem tudsz ilyen jl teljesteni." A hlgy dilemmzott, hogyan vja meg a fit a ksbbi kibrndulstl anlkl, hogy most rgtn sztpukkasztan a szappanbuborkt.
A fi - remlheten - megtudja majd, amint az anya blcsessge gyarapszik. Ez nem olyasmi, amit az anyja szavakkal kifejezhet a szmra. Ez az, amiv vgl az anyja majd vlik. Akkor rti majd meg. Akkor tudja majd, hogy mit mondjon, s azt mikor mondja. A kitntetst verseny eredmnyezte, amely kegyetlen lehet, ha nmagunk s msok gylletre pl. Valaki olyan ron jut j rzshez, hogy valaki ms rossz rzshez jut; a gyztes valaki ellen gyz. Ht nem szrny? Biztos t az elmegygyintzetbe!
Egy amerikai doktor lerta, hogyan hatott az letre a verseny. Svjcban jrt orvosi egyetemre, ahol volt egy nagy ltszm, amerikaiakbl ll dikkontingens. A doktor elmondta, hogy az amerikaiak kzl nmelyek kiborultak, amikor megtudtk, hogy errefel nincsenek hzi djazsok, fokozatok osztogatsa, nem volt dkni lista, az osztlyban nem volt els, msodik.
Valaki vagy tment a vizsgn, vagy nem. Ahogy a doktor mondta: "Voltak kzttnk, akiknek egyszeren nem frt a fejbe. Mr-mr paranoisok lettnk. Azt hittk, valami trkkel llunk szemben." Nhnyan tiratkoztak egy msik iskolba. Akik maradtak, azok vratlan felfedezst tettek, egy fura jelensgre figyeltek fel, melyet amerikai egyetemre jrva nem tapasztaltak: a dikok, brilins elmk, segtettk egymst felkszlni, jegyzeteket cserltek. A doktor fia jelenleg orvosnak tanul az Egyeslt llamokban. Elmondta az apjnak: a dikok a laboratriumban gyakran elcsavarjk a mikroszkp gombjait, hogy az utnuk kvetkez tanultrs hrom-ngy percet azzal knyszerljn tlteni, hogy a mszert jra hasznlhat llapotba hozza. Verseny. Sikeresnek kell lennik, tkletesnek kell lennik.
Egy aranyos kis trtnet szintn a doktortl szrmazik: szerinte valban megtrtnt, de akr egy gynyr pldzat is lehetne. Volt Amerikban egy kisvros, amelyben sszejttek az emberek estnknt, hogy muzsikljanak. Volt kzttk egy szaxofonos, egy hegeds s egy dobos, tbbsgk ids ember. A trsasg kedvrt, a kzs zenls puszta rmrt jrtak ssze, noha nem jtszottak magas fokon. Jl reztk magukat, nagyszeren telt mindig az id, amg egy napon elhatroztk, hogy j karmesterk lesz, akiben jkora ambci s tetter lakott. Azt mondta nekik az j karmester: "Emberek! Koncertet kell adni, fel kell kszlnnk, hogy koncertet adjunk a vros szmra." Azutn egyenknt megvlt nhny embertl, akik nem jtszottak tl jl, felfogadott nhny profi muzsikust, rendbe szedte a zenekart, s mindegyik tag nevt megrta az jsg. Ht nem gynyr? gy dntttek, hogy a nagyvrosba kltznek, ott jtszanak. De nhny ids ember knnyes szemmel azt mondta: "Milyen csodlatosak voltak a rgi szp idk, amikor rosszul adtunk el, de lveztk." Kegyetlensg kltztt az letkbe, de senki nem ismerte fel. Ltod, hogyan vlnak emberek holdkross?
Kzletek nhnyan arrl krdeznek, mit rtettem azon: "{Te is} haladj a sajt utadon s lgy nmagad, gy van ez rendjn; n pedig {fggetlenl attl, hogy Te milyen utat jrsz,} megrzm {az nllsgomat} s megvalstom magam." Ms szavakkal: nem engedem neked, hogy manipullj engem. A magam lett fogom lni; a sajt utamat jrom; megrzm szabadsgomat, hogy a magam gondolatait gondolhassam, a magam kedvt s zlst kvethessem. s {sokszor} nemet mondok majd neked. Ha majd nem akarok a trsasgodban lenni, az nem azrt lesz, mert valamilyen negatv rzst keltettl bennem. Tbb ilyen nem fordulhat el. Tbb nincs hatalmad felettem. Taln egsz egyszeren jobban kvnom ms emberek trsasgt. gy teht, ha azt krded tlem: "Mi lenne, ha ma este moziba mennnk?" azt mondom majd: "Sajnlom, de valaki mssal akarok menni; az trsasgt jobban lvezem, mint a tidet." s ez gy rendben is van. Nemet mondani msoknak: ez rsze a felbredsnek, ez gynyr! A felbreds rsze, hogy gy led az letedet, ahogy helyesnek ltod. rtsd meg: ez nem nzs. nzs az, amikor msoktl azt kveteled, hogy gy ljenek, ahogy TE helyesnek ltod. Az nzs. Nem nzs, ha gy led a sajt leted, ahogy helyesnek ltod. Abban van nzs, amikor msoktl azt kveteled, hogy a te zlsednek megfelel letet ljenek, a te hasznod, rmd vagy bszkesged szerint. Ez nz dolog valban. gy teht megvdem majd magam. Nem rzem kteleznek, hogy veled legyek; nem rzem kteleznek, hogy igent mondjak. Ha kellemesnek tallom a trsasgodat, akkor rmm lelem majd benne, anlkl, hogy ktdnk hozz. Msfell pedig: tbb nem kerllek el azrt, mert negatv rzelmeket keltesz bennem. Nem ruhzlak fel tbb ilyen hatalommal.
Meglepetsnek kellene lennie a tudatra bredsnek. Ha nem szmtasz valaminek a bekvetkeztre, s az mgis megtrtnik, meglepdsz. Amikor Webster felesge rajtakapta a frjt a szobalny cskolgatsn, azt mondta, hogy nagyon meg van lepve. Mrmost Webster egy szrszlhasogat, a szavak pontos hasznlathoz nagyon ragaszkod ember volt, (rthet, hiszen sztrt rt); azt vlaszolta ht a felesgnek: "Nem, kedves, n vagyok meglepve, hogy te megrknydtt vagy."
Egyesek clul tzik ki a tudatra bredst. Eltklik, hogy elrik. Azt mondjk: "Addig megtagadom magamtl a boldogsgot, amg tudatra nem bredek." Ebben az esetben jobb, ha tovbbra is vagy, aki vagy, s egyszeren azt tudatostod magadban, mi vagy most. Mindssze tudatban kell lenni, s ez boldogsg ahhoz kpest, mint mikor azon igyekszel, hogy reakciksz legyl. Az emberek tl gyorsan reaglnak, mivel nincsenek tudatban. Megrted majd, hogy vannak alkalmak, amikor magtl rtetd, hogy reaglunk, mg akkor is, ha mr tudatra bredtnk. De minl mlyebb a tudatra bredtsg, annl kevesebb rszedrl a reakci, s annl tbb az akci. Az arny valjban nem is szmt.
Van egy trtnet egy tantvnyrl, aki tudatta a guruval, az mestervel, hogy messzi vidkre megy meditlni, s remlheten elri a megvilgosodst. Flvenknt kldtt ht a gurunak egy-egy feljegyzst, gy tve jelentst arrl, hogyan halad a dologban. Az els jelents gy hangzott: "Most mr rtem, mit jelent a self elvesztse." A guru sszetpte a paprt s kidobta a szemtkosrba. Hat hnap elteltvel jabb jelentst kapott, amelyben ez llt: "Fogkonny lettem minden l irnt." A mester ezt is sszetpte. A harmadik riportban ez volt olvashat: "Most mr rtem az egysg s sokflesg titkt." Ez is a kosrba kerlt. gy ment ez veken keresztl, mg vgl nem jtt tbb jelents. Egy id utn a guru kvncsi lett, s egy napon akadt valaki, akinek ama tvoli helyen tmadt dolga. A guru gy szlt: "Mirt ne prblnd megtudni, mi trtnt az illetvel?" Vgl rkezett egy feljegyzs a tantvnytl. Ezt rta: "Mit szmt az?" Ezt olvasva gy szlt a guru: "Sikerlt neki! Sikerlt neki! Vgl rjtt! Vgre megtallta!"
Van egy trtnet egy katonrl, aki a csatatren egyszeren fldre dobta a fegyvert, felkapott egy ott hever paprdarabot, s megnzte. Ezutn hagyta, hogy a kezbl a papr a fldre sznkzzon. Majd arrbb ment, s megismtelte az egszet. Msok azt mondtk: "Ez az ember hallos veszlynek teszi ki magt. Segtsgre van szksge." gy ht krhzba vittk, s elintztk, hogy a legjobb pszichiter foglalkozzk vele. De az llapota erre sem javult. sszevissza mszklt az udvaron, felkapta a paprdarabokat, tunya pillantst vetett rjuk, majd mindegyiket hagyta a fldre hullani. Vgl az a dnts szletett, hogy: "Fel kell menteni a katonai szolglat all." gy azutn behvjk t, s kezbe nyomjk a leszerelst igazol okmnyt. pedig tunyn felveszi, rnz, s elkiltja magt: "Ez az! Ez az!" Vgre megtallta.
Kezdj tudatra bredni jelenlegi fggsgednek, helyzetednek, brmi legyen is az! Ne lgy tbb dikttor! Hagyj fel azzal, hogy valamilyen irnyba sztkled magad. Akkor egy napon majd megrted, hogy - egyszeren azltal, hogy tudatra bredtl - mr szert is tettl arra, aminek rdekben sztklted magad.
EGY MEGVLTOZOTT EMBER
Ne llts fel kvetelmnyeket ama trekvsed sorn, hogy tudatra bredj! A dolog sokkal inkbb a kzlekedsi szablyok kvetshez hasonlt. Ha thgod a kzlekeds szablyait, megbntetnek. Itt, az Egyeslt llamokban az t jobboldaln kzlekednek; Angliban a baloldalon; Indiban is a baloldalon kell hajtani. Ha nem, akkor megbntetnek; srtett rzelmeknek, elvrsoknak, kvetelzsnek helye nincs; csupn betartod a kzlekeds szablyait.
Azt krdezed, hol jn be mindebbe a knyrlet, hol a bn? Majd megtudod, amikor mr tudatra bredtl. Hogyan is magyarzhatnm el neked, ha e pillanatban bntudatod van? Honnan tudhatnd, mi a knyrlet? Tudod, az emberek idnknt megprbljk utnozni Krisztust; de attl, hogy egy majom belefj egy szaxofonba, mg nem vlik muzsikuss. Senki sem tudja Krisztust imitlni az viselkedsnek klssgeit utnozva. Ehhez Krisztusnak kell lennie. Akkor majd pontosan tudja, mit a teend egy konkrt helyzetben, melyben adott az temperamentuma, az jelleme, s ugyancsak adott a msik fl karaktere s vrmrsklete. Nem msnak kell megmondania. De ennek megttelhez azz kell lenned, ami Krisztus volt. Sehov sem jutsz a viselkeds klssgeit utnozva. Ha azt hiszed, hogy a knyrlet magban foglalja a lgysgot, akkor nincs md elmagyarzni neked, kptelensg elmagyarzni, mivel a knyrlet lehet kemny is. A knyrlet lehet nagyon goromba, a knyrlet megrzkdtatst is okozhat; mg az is lehet, hogy felgyri az ingujjt, s megdolgoztat tged gygyulsod rdekben. A knyrlet sokfle. A knyrlet igen lgy is lehet, de ennek mdja nem tudhat. Csupn amikor szeretett vlsz - ms szavakkal: amikor mr megvltl az illziidtl s ktdseidtl -, akkor "tudod" majd.
Amint egyre kevsb azonosulsz az "n"nel, egyre knnyedebb leszel mindenkivel s mindennel. Tudod mirt? Mert tbb nem flsz attl, hogy megsrtenek, hogy nem tetszel msoknak. Tbb nincs benned a vgy, hogy j benyomst tegyl valakire. El tudod kpzelni, mekkora a megknnyebbls, amikor soha tbbet senkire nem akarsz j benyomst tenni? , mily megknnyebbls! Boldogsg, vgre! Tbb nem rzed sem szksgesnek, sem kteleznek, hogy magyarzgasd a dolgokat. Helyes! Mit is kellene magyarzgatni? Tbb nem rzed kteleznek, szksgesnek, hogy bocsnatot krj. Inkbb mondd azt: "Tudatra bredtem", mintsem hogy "Bocssson meg". Sokkal inkbb azt halljam tled: "Idkzben tudatra bredtem; nem fog tbb elfordulni, amit nnek okoztam", mintsem azt: "Rendkvl sajnlom amit nnek okoztam." Mirt kveteln brki a msiktl, hogy amaz bocsnatot krjen? Van ebben valami, amit ki kell kutatnod.
Mg akkor sincs helye a bocsnatkrsnek, ha valaki hitvny volt irntad. Senki sem volt hitvny irntad. Valaki, legyen br frfi vagy n, nem hozzd volt hitvny, hanem ahhoz, amirl azt hitte, hogy te vagy. Soha senki nem utast vissza tged; csak azt utastjk vissza, amirl azt hiszik, hogy te vagy. De ez fordtott rtelemben is igaz. Trsul sem fogad tged soha senki.
Amg valaki tudatra nem bred, addig egyszeren a rlad alkotott kpet fogadja el, vagy < utastja vissza. Megformltk az imzsodat, azt utastjk el, vagy fogadjk el. Figyeld, milyen lehengerl rvet ad, ha ebbe mlyen belemsz. Tlontl felszabadt. De milyen knny szeretni az embereket, ha ezt megrted. Milyen knny mindenkit szeretni, amikor nem azonosulsz azzal, amirl k azt hiszik, hogy te vagy, s azt sem fogadod el, amit sajt magukrl tartanak. Knny lesz szeretni ket, mindenkit szeretni.
Megfigyelem "magam", de nem gondolok "magam"-ra. Azrt, mert a "magam"-ra gondols egy sereg rossz dolgot is okoz. De amikor megfigyelem "magam", llandan tudatban vagyok annak, hogy ez egy tkrkp, egy reflexi. A valsgban nem igazn gondolsz arra, hogy "n" s "magam". Olyan vagy, mint aki kocsit vezet; a vezets kapcsn sohasem akarja elveszteni ber jelenltt. lmodozol?
Nem baj, de a krnyezetedre vonatkoz ber jelenlted ne vesztsd el. Mindig kszenltben kell llnod. Olyan ez, mint az alv anya; nem hallja a hz felett robajl replgpeket, de meghallja a gyerek leghalkabb pityergst. Az anya ber, e tekintetben tudatra bredt. Csak arrl tudunk brmit is mondani, milyen az, amikor valaki mg szunnyad. Senki sem mondhat semmit arrl, milyen az, amikor tudatra bredsz. Ez utbbi llapotra csak clozgatni lehet. A boldogsgrl semmi sem mondhat. A boldogsg nem definilhat. Ami definilhat, az a nyomorsg. Lpj tl a boldogtalansgon, s megtudod. A szeretet nem definilhat; a szeretet hinya igen. Szmold fel a szeretet hinyt, ejtsd a flelmet, s megtudod. Ki akarjuk tallni, milyen a tudatra bredt ember. De csak akkor tudod meg, amikor majd abba az llapotba jutsz.
Belertettem-e szavaimba, pldul, hogy nem szabad kvetelssel fellpni gyermekeinkkel szemben? Azt mondtam: "Nincs jogod kvetelssel fellpni." A gyereknek elbb-utbb meg kell szabadulnia tled, ez az r rendelse. s semmifle jogod sem lesz felette. Valjban egyltaln nem a te gyermeked, nem is volt az. Az lethez tartozik, nem hozzd. Senki sem tartozik hozzd. Amirl beszlsz, az a gyermek iskolztatsa.
{Kvetelmnyek persze vannak, s kell is, hogy legyenek, de ezek msfajtk, mint amit szemlyes attitdknt szeretnk elvrni egymstl. Ezek viselkedsi szablyok.} Ha valaki ebdet akar, jl teszi, ha tizenkett s egy kztt jn, klnben nem kap ebdet, ksz s pont.
Ennyi. Itt ilyen mdon intzdnek a dolgok. Ha nem jssz idben, nem kapsz ebdet. Szabad vagy, igaz, de vllalnod kell a kvetkezmnyeit.
Amikor intelek, hogy msokkal szemben ne legyenek elvrsaid, vagy ne tmassz kvetelmnyeket irntuk, ama elvrsokra, kvetelmnyekre gondolok, amelyek az n jltemet szolgljk. Nyilvnval, hogy az Egyeslt llamok elnknek kvetelmnyeket kell tmasztania az emberekkel szemben. Nyilvnval, hogy a kzlekedsi rendrnek kvetelmnyeket kell tmasztania az emberekkel szemben. De ezek a kvetelmnyek a viselkedskre vonatkoznak - kzlekedsi szablyokra, j szervezsre, a trsadalom sima mkdsre. E kvetelmnyeknek nem cljuk j rzst kelteni az elnkben vagy a kzlekedsi rendrben.
MEGRKEZVE A CSENDBE
Mindenki meg szokta krdezni, hogy mi trtnik majd, amikor vgl megrkezik. Ez puszta kvncsisg? rksen azt krdezzk, hogy az elttnk lv hogyan illeszkedik egy mr megismert rendszerbe, van-e rtelme emennek, ha amazzal sszevetjk, vagy milyen rzs lesz majd, ha megrkeznk. Kezdj neki, s majd megtudod; nem krlrhat!
Keleten ltalnos az a vlemny, mely szerint "azok, akik ismerik, nem beszlnek; akik beszlnek, nem ismerik." A dolog nem elmondhat; csak az ellenkezje. A guru nem adhatja t neked az igazat. Az igazsg nem nthet szavakba, nem nthet formulba. Az nem az igazsg. Az nem a val. A realits nem nthet formulba. A guru csak a hibidra kpes rmutatni. Amikor megvlsz a hibidtl, megismered az igazsgot. s mg akkor sem tudod elmondani.
Ez a tants teljesen szokvnyos a nagy katolikus misztikusok kztt. A nagyszer Aquini Tams lete vge fel nem rt s nem beszlt, akkorra mr eljutott a ltsra. Korbban azt hittem, hogy hress lett nmasga csupn hnapokig tartott, holott veken keresztl. Rjtt arra, hogy bolondot csinlt magbl; s ezt egyrtelmen ki is mondta. "Olyan ez, mintha nem kstoltl volna mg zld mangt, s azt krdeznd: "Milyen az ze?" Azt felelnm: "Savany", de mris tvtra vittelek azltal, hogy egy sz kerlt tadsra. Prbld megrteni. Az emberek tbbsge nem valami blcs; rcsapnak a szavakra - pldul a szent iratok szavaira -, s flrertelmezik. "Savany" - mondom, mire azt krdezed: "Savany, mint az ecet? Savany, mint a citrom?"
Nem, nem gy savany, mint egy citrom, gy savany, mint egy mang. Erre azt mondod: "Sohasem kstoltam egy mangt sem." Elg baj! De csak menj, s rj egy doktori disszertcit rla. Semmit sem rnl, ha mr kstoltad volna! Tnyleg nem! Valami msrl rtl volna disszertcit. s azon a napon, amikor vgre megkstolsz egy mangt, azt mondod: "Istenem, bolondot csinltam magambl! Nem kellett volna megrnom azt a disszertcit." Pontosan ez az, amit Aquini Tams tett.
Egy nagy nmet filozfus s teolgus telert egy knyvet magrl Szent Tams hallgatsrl, aki egyszeren nmv lett. Nem beszlt. A teolgijt sszefoglal Summa Theologica prolgusban azt mondja: "Istennel kapcsolatban nem mondhatjuk, hogy micsoda, hanem csak azt, hogy mi nem. gy teht nem beszlhetnk arrl, hogy miknt ltezik, hanem csak arrl, hogy miknt nem." s Bothius De Sancta Trinitate cm munkjhoz rt hres kommentrjban {Aquinoi Tams} azt mondja, hogy Isten hromflekppen ismerhet:
(1) a teremtsben, (2) Isten tetteiben a trtnelem sorn, s (3) az Istenrl formlt legmagasabb formj tudatban, ismeretben, - ismerni Istent tamquam ignotum (ismerni Istent mint ismeretlent).
A Szenthromsgrl beszlve az a legmagasabb forma, ha tudjuk, hogy senki sem tudja.
Mrmost e szavakat nem egy keleti Zen mester mondja, hanem valaki, akit a Rmai Katolikus Egyhz avatott szentt, s aki a teolgusok fejedelme volt vszzadokon t. Ismerni Istent, mint az ismeretlent. Msutt Szent Tams mg azt is mondja: mint a megismerhetetlent. Realits, Isten, isteni termszet, igazsg, szeretet: ezek nem megismerhetk. Ez azt jelenti, hogy a gondolkod elme szmra nem felfoghatk. Ettl oly sok ember krdsei nmulnnak el, mert rksen ama illzival lnk, hogy ismerjk. Pedig nem. Nem ismerhetjk.
Akkor pedig mi a szentrs? Clzs, utals, burkolt figyelmeztets, nyomravezet jel, nem lers.9 Az szinte hv, aki hiszi, hogy ismeri, annak fanatizmusa tbb gonoszsgot okoz, mint ktszz zsivny kzs erfesztse.10 Borzaszt ltni, hogy mit meg nem tesznek az szinte hvk abbl addan, hogy azt hiszik, hogy ismerik. Ht nem volna csodlatos olyan vilgban lni, amelyben mindenki azt mondan: "Nem ismerjk"? Leomlana egy magas korlt. Ht nem lenne csodlatos?
Egy vakon szletett ember jn, azt krdi: "Mi az az iz, amit gy neveznek: zld?" Hogyan rhat krl a zld szn egy olyan embernek, aki szletse ta vak? Az ember ilyenkor analgikat alkalmaz. Teht azt mondom: "A zld szn valami olyan, mint a lgy zene." " mondja - mint a lgy zene." Azt mondom: "Igen, nyugtat, lgy zene." Ksbb egy msik vak ember jn hozzm, s azt krdi: "Mi az, hogy zld szn?" Azt felelem, hogy az valami olyan, mint a puha szatn, igen puha, nyugtat a tapintsa. gy a kvetkez napon azt kell ltnom, hogy a kt vak ember vegekkel pfli egyms fejt.
Egyikk azt mondja: "Lgy, mint a zene."
A msik pedig azt: "Puha, mint a szatn." gy megy ez. Egyikk sem tudja, mirl beszl. Ha tudnk, elhallgatnnak. Ilyen szomor ez. Mg annl is rosszabb, mivel egy napon, tegyk fel, ltv teszed ezt a vak embert, mikor is ldgl a kertben, ppen maga krl nzeldik, mire azt mondod neki: "Nos, n most mr tudja, milyen szn a zld." s azt vlaszolja: "Valban.
Ma reggel is hallgattam egy kis zldet!"
Tny, hogy Isten krlvesz tged, te pedig nem ltod t, mert "tudod", hogy milyen. Annak tjban, hogy Istenrl vzid lehessen, a vgs korlt Istenrl alkotott koncepcid. Elvted az Istent, mivel azt hiszed, hogy ismered. Ez a szrny dolog a vallssal kapcsolatban. Ez az, amirl az evangliumok beszltek: a vallsos emberek "tudtk", ezrt rztk le Jzust. Istenrl beszlve az a legmagasabb rend tuds, ha azt tudod, hogy megismerhetetlen. Tlontl sok sz esik Istenrl; elege van ebbl a vilgnak. Tl kevesen bredtek tudatra, tl kevs a szeretet, tl kevs a boldogsg, de hadd ne hasznljuk mg e szavakat se. Tl keveset adunk fel az illziinkbl, a hibinkbl, a ktdseinkbl s kegyetlensgnkbl, tl kevs a tudatosuls.
Ettl szenved a vilg, nem a valls hinytl. A vallsnak a tudatosuls hinyrl kellene szlnia, a tudatra bredsrl. Nzd, miv korcsosultunk. Ltogass el a hazmba, s lsd, mint lik egymst az emberek a valls kapcsn. Mindentt ezt fogod tallni. "Az, aki ismeri, nem beszl; az, aki beszl, nem ismeri." Minden revelci, legyen brmennyire isteni lnyeg, soha nem tbb, mint egy ujj, amely a holdra mutat. Amint azt a Keleten mi mondani szoktuk: "Amikor a blcs a Holdra mutat, az idita nem lt mst, mint az ujjat."
Jean Guitton, egy igen jmbor, ortodox francia r szrny megjegyzst tesz hozz: "Az ujjat gyakran arra hasznljuk, hogy kinyomjuk vele a szemet." Ht nem rettent? Lgy tudatban, lgy tudatban, lgy tudatban! A tudatra breds gygyulst hoz, a tudatra breds igazsghoz vezet, a tudatra breds megvlts, a tudatra breds spiritualits, a tudatra breds fejlds, a tudatra breds szeretet hoz. Lgy tudatban!
Beszlnem kell szavakrl s koncepcikrl, mivel meg kell magyarznom neked, mirt van, hogy amikor tekintetnket egy fra vetjk, valjban nem ltjuk azt. Mi azt hisszk, hogy ltjuk, pedig nem. Amikor nznk egy embert, valjban nem ltjuk t, csupn hisszk, hogy ltjuk. Amit ltunk, az valami, amit fixltunk az agyunkban. Benyomst szerznk, s ragaszkodunk hozz, kitartan szemlljk a msik embert ama benyomson keresztl. Ezt mveljk csaknem mindennel. Ha ezt megrted, akkor megrted majd, mily szeretetteljes s gynyrsges tudatban lenni mindennek, ami krltted van. Mert ott a realits; ott van "Isten", brmi lgyen is az. Mindez ott van. A szegny kis hal az cenban azt mondja:
"Bocsnat, az cent keresem. Megmondan, hol tallom?" sznalmas, ugye? Ha csak rsnyire is kinyitnnk a szemnket s ltnnk, megrtennk.
VESZTESKNT A KISSZER LTHARCBAN
Trjnk vissza az evangliumnak ama csodlatos mondathoz, amely arrl szl, hogy vesztsd el nmagad, hogy megtallhasd nmagad. (V. Mt 10, 39; 16, 25.) Fellelhet ez a vallsos hangvtelhez kzeli irodalomban, s az sszes vallsos s spiritulis s misztikus irodalomban.
Hogyan veszti el valaki nmagt? Prbltl mr valaha elveszteni valamit? Nos, minl kemnyebben prblod, a dolog annl nehezebb. Csupn amikor nem erlteted, akkor vesztesz el dolgokat. Akkor vesztesz el dolgokat, amikor nincs tudomsod rluk. Nos, hogy hal meg valaki nmaga szmra? (Most a hallrl, nem az ngyilkossgrl beszlnk.) Nem azt mondjk neknk, hogy ljk meg a self-et, hanem azt, hogy haljon el. Ha fjdalmat okoznnk az selfnek, szenvedst okoznnk a self-nek, az sajt rdekeink ellen lenne. A produktivits ellen hatna.
Soha nem vagy annyira eltelve nmagaddal, mint akkor, amikor fjdalmad van. Soha nem vagy annyira nkzpont, mint amikor depresszis vagy. Soha nem vagy annyira ksz feledni nmagadat, mint akkor, ha boldog vagy. A boldogsg megszabadt a self-tl. A szenveds, a fjdalom, a nyomorsg, a depresszi ktnek a self-hez. Nzd, mennyire rdbbensz arra, hogy van fogad, amikor az fj. Amikor nem fj, nem is tudsz rla, hogy van fogad. Ugyanilyen okbl annak sem, hogy van fejed. De mennyire ms a helyzet, amikor hasogat a fejfjs.
Teht igencsak hamis, teljesen elhibzott azt hinni, hogy a self megtagadsnak tja az, hogy meggytrjk, hogy nmagunk megalzsra, nsanyargatsra, nfelldozsra sznjuk el magunkat, ezek hagyomnyos felfogsa szerint. A self valdi termszetnek megrtse vezet a self megtagadshoz, elvesztshez. Akkor eltnik majd, elenyszik, nincs tbb.
Valaki, tegyk fel, bestl a szobmba egy napon. Azt mondom: "Jjjn csak be!
Megtudhatnm, kicsoda n?" azt vlaszolja: "n vagyok Napleon." Rkrdezek: "Csak nem az a bizonyos Napleon?" Mire : "Pontosan. Bonaparte, Franciaorszg uralkodja." "Miket nem mond!" - felelem, mikzben magamban azt gondolom: "J lesz vatosan kezelni ezt a fickt." "Foglaljon helyet, felsg!" - mondom. "Nos, azt mondjk, n egy igen j lelki tancsad.
Van egy spiritulis problmm. Aggdom, nemigen tudok bzni Istenben. Tudja, a seregem Oroszorszgban van, s lmatlan jszakk gytrnek, mikzben azon tprengek, miknt fog ez vgzdni." Mire azt mondom: "Nos, felsg, erre bizonyosan felrhatnk valamit. Azt javallom, olvassa el Mt evangliumnak 6. fejezett: >Nzztek a mezei liliomokat... nem fradoznak s nem fonnak<.'"
Ezen a ponton eltndm: ki az rltebb, ez a pasas, vagy n. De folytatom ezzel a holdkrossal. Ezt teszi a blcs guru is kezdsknt. Veled tart; komolyan veszi a problmidat. Kitrl majd egy-kt knnycseppet a szemedbl. rlt vagy, de mg nem tudsz rla. Hamar eljn az id, amikor kirntja majd a sznyeget a lbad all, s azt mondja neked: "Hagyd abba, te nem vagy Napleon."
Sienai Szent Katalin hres dialgusaiban Isten lltlag gy szlt hozz: "n vagyok , aki aktvknt van; te vagy a passzv, aki egybknt nincs." Megtapasztaltad mr valaha a sajt nemltedet? A Keleten van erre egy hasonlatunk: a tncos s a tnc metaforja. gy tekintjk Istent, mint a tncost, a teremtst pedig gy, mint Isten tnct. Nem arrl van sz, mintha Isten lenne a nagy tncos, te pedig a kicsi. , nem. Te egyltaln nem vagy tncos. Te vagy a tnc. Tged jrnak. Tapasztaltad ezt mr valaha? gy teht, amikor az ember feleszml, s rjn arra, hogy nem Napleon, attl nem sznik meg ltezni. Lte folytatdik, de hirtelen rjn, hogy valami ms, mint korbban hitte. A self elvesztse azt jelenti, hogy hirtelen rjssz, hogy valami ms vagy, mint aminek korbban hitted magad. Azt hitted, hogy a kzppontban vagy; most bolygnak tapasztalod magad. Azt hitted, te vagy a tncos; most tncknt tapasztalod meg nmagad.
Ezek csupn analgik, metafork, melyeket nem kell sz szerint venned. Ezek, ne feledd, csupn nyomravezet jelek, utalsok; irnymutatk, melyeket nem szabad tlhangslyoznod.
Egyiket se vedd sz szerint.
Lgy olyan, mint brki ms, tgy olyat, mint senki ms.
Az let jtk. Jtszd komolyan, de vedd knnyedn.
Hírek
KULCS A HOROSZKPHOZ. A sajt asztrolgiai nzpontom rvid vzlata aKARMAASZTROLGUS GONDOLATAIkztt, s ott van a felszll holdcsompontokrl szl tblzat s rvid lers is.